이름검색
메일보내기

이름검색
메일보내기

홈페이지


이름검색
이름검색
이름검색
이름검색
이름검색
이름검색
이름검색
메일보내기

이름검색
홈페이지

이름검색
홈페이지

이름검색
홈페이지

이름검색

        HOME  

  Profile Photo 글마당 토론실 中國硏究 각종활동 게시판 자료실 사이버강의실

 Profile

 Photo

 글마당

 정길화칼럼

 취재제작기

언론비평 

 미셀러니

     토론실

 언론개혁

 현대사비평

中國硏究

 베이징통신

 중국이슈

 중국자료창

 포토차이나

각종활동

 방송노조활동

 PD연합회활동

자료실

클리핑뉴스

제작팀자료실

개인자료실

 시판

자유게시판

 방명록

  사이버강의실

 

 

511 1043 통계카운터 보기   회원 가입 회원 로그인 관리자 접속 --+
Name   peomi
Subject   How Young Korean Researchers Helped Unearth a Scandal …
News of the Week
STEM CELLS:
How Young Korean Researchers Helped Unearth a Scandal …
Sei Chong and Dennis Normile*
SEOUL AND TOKYO--The announcement delivered a devastating blow to stem cell researchers around the world: On 29 December, a Seoul National University (SNU) investigative team said there was no evidence Woo Suk Hwang and his team had produced any of the patient-specific stem cells they described in a June 2005 Science paper. Many Koreans lamented that the revelations dashed the country's hopes for worldwide scientific respect. But the report also vindicated dozens of anonymous young Korean scientists who, without knowing one another, worked together and with the media to unravel a huge scientific fraud.

Two papers published in Science by Hwang and colleagues at several institutions in Korea and the United States were hailed as seminal breakthroughs in stem cell research. A March 2004 paper reported the first stem cell line produced from a cloned human embryo. The second paper, published in May 2005, reported the creation of 11 stem cell lines that genetically matched nine patients with spinal cord injury, diabetes, and an immune system disorder. Scientists hope such stem cells could someday lead to insights into many hereditary conditions as well as the creation of replacement tissues genetically matched to patients.

Those hopes, however, began to unravel shortly after midnight on 1 June 2005, when someone sent a message to the "tip off " mailbox on the Web site of a long-running investigative TV news program called PD Notebook aired by the Seoul-based Munhwa Broadcasting Corp. (MBC). According to one of the program's producers, Bo Seul Kim, the writer said his conscience had been bothering him over problems he knew of with Hwang's research. Asking PD Notebook to contact him, he closed his message by writing: "I hope you don't refuse this offer to get at the truth."

They didn't. When PD Notebook executive producer Seung Ho Choi read the message several days later, he asked producer Hak Soo Han to meet the tipster that night. According to Han's recollection of the meeting, the tipster said he had been involved in the research leading to Hwang's 2004 paper in Science. He agreed to an interview on tape as long as his identity was concealed, during which he said he had left the team because of ethical and technical concerns. He claimed that despite Hwang's statements to the contrary, some of the eggs used for that research came from junior researchers in Hwang's lab. Producer Kim says the scientist provided names, donation records, and an e-mail message he had received from one of the researchers saying she had donated eggs under pressure from Hwang. The tipster also claimed that based on his knowledge of the team's work, Hwang couldn't have produced the patient-specific stem cells reported in the 2005 paper, although he admitted having no hard evidence of fabrication.


Clear misconduct. Jung Hye Roe, SNU's dean of research affairs, announced that the investigative committee found no evidence of cloned stem cells in Hwang's lab.
CREDIT: JUNG YEON-JE/AFP/GETTY IMAGES


"It was very difficult for me to believe what this person was suggesting," Han told Science. But the tipster's documentation of problems surrounding egg donations seemed trustworthy. So Han decided to look into the 2005 paper as well. The producers persuaded two others with inside knowledge of Hwang's lab to help. Han also recruited three scientists from outside the Hwang team as consultants.
Han says the PD Notebook team and its advisers began to identify potential problems with the paper, using tactics that they later conceded were journalistically unethical. Claiming they were working on a documentary about Korean biotechnology, PD Notebook reporters interviewed co-authors of the 2005 paper and found that the majority had never actually seen the cloned embryonic stem cells. The TV crew also learned from their advisers that teratomas, benign tumors that embryonic stem cells form when injected under the skin of experimental mice, had been produced only for stem cell lines 2 and 3; careful scientists would have produced teratomas from all 11 lines.

Kim says that because one of the informers suggested that the stem cell lines in the 2005 paper could have come from MizMedi Hospital in Seoul, the producers requested and received the DNA fingerprinting data for 15 lines derived at the hospital from embryos created through in vitro fertilization. Through one of their sources, the producers got a sample of stem cell line number 2 and passed it to an independent testing laboratory. The lab found that line number 2 genetically matched a MizMedi line. "Did we actually have evidence that Hwang faked his research?" Han recalls wondering. (SNU would come to the same conclusion months later, announcing on 29 December that stem cell lines 2 and 3 from Hwang's lab came from MizMedi's stem cells.)

Han says he got the news of the lab test results on 19 October while he was in the United States preparing to interview Sun Jong Kim, another co-author of the 2005 paper who had left MizMedi to join the University of Pittsburgh research team led by Gerald Schatten, a Hwang collaborator and co-author of the 2005 paper. In an attempt to get an admission of wrongdoing from Kim, Han says, the TV team resorted to some misrepresentation of its own. When the producers met him on 20 October, Han and his partner filmed Kim with a hidden camera; they didn't reply when he asked if they were recording him. In the interview, Han told Kim they had information that could prove Hwang's work was falsified. He also tricked Kim into believing that Korean prosecutors had begun an investigation and told Kim he didn't want to see him get hurt.


Speak no evil. MBC's initial broadcast on irregularities in egg donation for Hwang's research set off a wave of protests.
CREDIT: KIM JAE-HWAN/AFP/GETTY IMAGES


On hidden camera, Kim then told Han he followed directions from Hwang to make photographs of two cell lines appear to represent 11 cell lines. The falsified photos appear in the supplementary online material accompanying the 2005 Science paper. Han says he now "really repents" their unethical reporting ruses. And those lapses nearly led to their work being dismissed entirely.
But on 11 November, before PD Notebook broadcast any of its findings, Schatten announced he was terminating his relationship with Hwang because of concerns about "ethical breaches" in oocyte collection. Schatten emphasized that he was still confident of the research results. On 22 November, MBC broadcast the PD Notebook program containing allegations that donors were paid for eggs used in the research leading to the 2004 paper, that junior lab members were among the donors, and that Hwang had lied about the oocyte sources in the Science paper. Two days later, Hwang admitted in a press conference that he knew about junior members donating eggs but lied to protect their privacy. He resigned as director of the newly announced Stem Cell Hub but vowed to continue his research (Science, 2 December 2005, p. 1402).

Despite Hwang's admissions, PD Notebook producers bore the brunt of public anger over the revelations. The backlash intensified after Han and another top producer held a 2 December press conference announcing that a report questioning the authenticity of Hwang's work was yet to come. After Sun Jong Kim and another colleague in Pittsburgh, Jong Hyuk Park, told another television program that the interview with PD Notebook had been coerced, all 12 of the PD Notebook sponsors canceled their ads, and on 4 December, MBC apologized for the producers' use of unethical tactics.

Producer Kim says that 20,000 angry postings filled up MBC's online bulletin boards, and that the network received so many threatening calls that reporters had a hard time using the phones for work. On 7 December, MBC suspended PD Notebook and decided not to air the segment covering questions about the 2005 paper and the interview with Sun Jong Kim.

Given Hwang's popularity among the Korean public and the trust he enjoyed among researchers worldwide, the matter might well have ended there. But, according to an official of the Biological Research Information Center (BRIC), which provides online news on scientific trends and careers primarily for young researchers, at 5:28 a.m. on 5 December, a contributor to a BRIC Internet message board placed a cryptic post with the English header, "The show must go on …" The anonymous poster suggested that readers look for duplicated pictures among the supporting online material accompanying the 2005 Science paper. The poster ended his message with the tease: "I found two! There are rumors that there are more …"

More than 200 posts followed, identifying apparently duplicated photographs. There was also an online discussion about whether someone should inform Science. Someone did e-mail Science editors pointing out the duplicated photos. By that time, however, Hwang had already notified the journal of what he termed an accidental duplication of some of the photos. Science editors and scientists around the world were still willing to give Hwang the benefit of the doubt, believing that photos had been mixed up sometime between paper acceptance and publication online.

But the BRIC posts continued. On 6 December, another anonymous BRIC poster wrote that there appeared to be duplications in the DNA fingerprinting traces and posted evidence to support that claim the following day. At about this time, the BRIC postings were reported in the general Korean media and then picked up worldwide. On 12 December, SNU said it would launch an investigation. With public opinion starting to turn, on 15 December, MBC broadcast the PD Notebook segment showing Kim-- with his face blurred--admitting that he doctored photographs at Hwang's direction. The next day, Hwang and Schatten told Science they wanted to withdraw the 2005 paper.

Like most scientists in Korea, Hong Gil Nam, a chemist at Pohang University of Science and Technology and BRIC's first director, has mixed feelings about how the drama has played out. He's sorry to see the scandal unfold but hopeful that the postings on BRIC indicate that "young scientists have a good attitude toward research integrity."

The SNU committee is continuing its work, investigating the legitimacy of Hwang's 2004 paper in Science and the group's more recent paper in Nature claiming to have produced the first cloned dog. A host of questions remain about whether and when other people at the lab learned about the fraud. Korea's Supreme Public Prosecutors' Office says it is considering a probe of possible criminal activity, pending the outcome of the SNU investigation. The BRIC message board is as lively as ever. And MBC resumed broadcasting PD Notebook on 3 January, this time with more people from within Hwang's lab who were willing to talk about what their disgraced boss had done. Among the revelations, PD Notebook alleges that Hwang's team collected more than 1600 oocytes from egg donors--not the 427 originally reported--for cloning research for the 2004 and 2005 papers.



--------------------------------------------------------------------------------
With reporting by Gretchen Vogel.


게시물을 이메일로 보내기 프린트출력을 위한 화면보기
DATE: 2006.01.15 - 07:24

220.91.51.254 - Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.1.4322)

 이전글 기자+피디 탐사저널리즘의 길 열 수 없나
 다음글 '노빠' 와 '황빠'
글남기기삭제하기수정하기답변달기전체 목록 보기

403Simple view안녕하세요. 행서비 2006.03.01 719
402Simple view상처뿐인 영광(?) 정글화 2006.02.13 793
401Simple view기자+피디 탐사저널리즘의 길 열 수 없나  peomi 2006.02.02 896
400현재 읽고 있는 글입니다.How Young Korean Researchers Helped Unearth a S... peomi 2006.01.15 1322
399Simple view '노빠' 와 '황빠'  퍼온글 2006.01.04 758
398Simple view수원입니다. 최혜진 2006.01.03 732
397Simple view 네티즌 여론의 명과 암  퍼온글 2005.12.27 747
396Simple view"亞 1천대 기업에 한국 69개"<亞洲週刊> peomi 2005.12.04 767
395Simple view[포럼]동아시아에서 민족주의/국가주의를 다시 생... 동아시아연... 2005.11.17 746
394Simple view이게 얼마만 입니까!!  강창덕 2005.11.16 725
393Simple view안녕하세요. 돝섬4회 지영해 선생님 아들입니다. 김태희 2005.11.15 794
392임종국상 참배.jpg [5.9 KB] 다운받기Simple view대한민국에서 가장 위대한 상을 타신 선배께 조창완 2005.11.14 790
이전페이지 다음페이지
이전 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 다음끝페이지
글남기기 새로고침
이름을 검색항목에 추가/제거제목을 검색항목에 추가/제거내용을 검색항목에 추가/제거 메인화면으로 돌아가기

                                Copyright © JUNDPD.CO.KR All rights reserved